Groft Rugbrød


Jeg er faktisk ikke så god til brød, især ikke lyst som jeg helst vil undgå. 
Det hvide mel består hovedsalig af stivelse, som ikke har den samme mætningsgrad og næringsværdi som groft brød. Så jeg holder mig for det meste til groftbrød og rugbrød. Groftbrød og rugbrød er sundt og er fyldt med fibre som både mætter og er gode for vores fordøjelsen og blodsukker -  dog skader det ikke at spise og nyde lidt hvidt brød i ny og næ! - Det skal der også være plads til! 

Dette rugbrød er fyldt med kerner, hvilket jeg ELSKER! og så smager et rugbrød også bare en smule bedre når det er hjemmebagt! Ud af opskriften bliver et stykke rugbrød.

TO DO:
Surdej 
- 1,5 del Kærnemælk eller soyamælk
- 5 g Gær
- 100 g Grahalsmel eller Speltmel

Groft Rugbrød
- 600 ml Koldt Vand 
- 1 spsk. Salt 
- 100 g Groft Speltmel
- 300 g Rugmel 
- 125 g Rugkerner
- 125 g Solsikkekerne
- 125 g Græskarkerner 
- 125 g Hørfrø

Rør alle surdejingredienserne sammen, dæk dejen med husholdningfilm og lad den stå ved stuetemperatur. Efter 48 tier ved stuetemperatur er surdejen klar til brug. 

Groft rugbrød
Tag surdejen og rør den ud i det kolde vand sammen med salt og mel. Sæt husholdningsfilm over skålen og lad dejen stå til næste dag. Hæld rug-, solsikke- og græskarkerner samt hørfrø i en skål og tilsæt så vand, indtil kernerne er dækket. Lad kernerne stå i blød til næste dag. Den efterfølgende dag hældes vandet fra de opblødte kerner, og kernerne blandes i dejen sammen med resten af ingredienserne. Rør dejen godt igennem og tænd ovnen på 200 grader. Tag ca. 3 dl dej fra i et syltetøjsglas til en ny surdej. Lad den stå et døgn på køkkenbordet og stil den herefter på køl til næste gang, du bager. 
Fyld rugbrødsdejen i en smurt rugbrødsform og lad den hæve i 1 time. Drys med lidt sesam, solsikke- eller græskarkerner på toppen og bag brødet i ovnen i 1 time og 15 min. ved 200 grader.
Håber rugbrødet smager jer! :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar