Lines luksus wok

Jeg blevet stor fan af at lave og spise wok. Der findes mange former for wok, og en wok kan nem gå hen og blive kedelig, hvis man ikke sammensætter og tilføjer de rigtige ingredienser, for at give smag og fylde til retten.
Jeg har selv prøvet mig frem og sammensat med denne wok, som er egen opskrift!!!
Den smager ret godt hvis jeg selv skal sige det! :) Det er en luksus udgave af wok, som er super lækker at lave en dag hvor der skal forkælelse lidt ekstra med lidt godt til ganen.

Inspiration til retten har jeg hentet fra diverse livstilbloggere og kvindemagasiner.
Det er en meget velsmagende og mættende wok.
Nudlerne som jeg bruger i wokken er sobanudler, som er boghvede nudler. Jeg er helt vild med disse nudler. De ligger rart i maven ,og har en særlig god smag, men man kan sagtens bruge andre nudler. Fuldkornsnudler smager også super lækkert til.
Wokken indeholder også edamammebønner, tahini, falafel - Ingredisenser som man normalt måske ikke lige tænker på, når man skal lave wok, men det passer super godt i denne wok.
Nu her der vidst ikke mere at skrive til denne ret, udover at dele opskriften med jer!
Så her kommer den.

TO DO:  - 2 personer
- 200 g nudler
- 200 g edamammebønner
- 4 portobello svampe
- 2 gulerødder
- 1/3 broccoli
- 1 rødløg
- 6 store Stilke frisk grønkål eller palmkål
- 2 tsk kokosolie
- 2 - 3 tsk. rød karrypasta
- 2 - 3 tsk. revet ingefær
- 2 fedhvidløg, presset
- 5 spsk. kokosmælk
- 1 spsk. lys tahin
- 1 - 2 spsk. fiskesauce
- Saften fra en hel citron eller lime

Endvidere:
En håndfuld saltede peanuts eller cashewnødder
sesamfrø
Falafel
- Og evt. friske koriander

Sæt nudlerne over i en gryde med vand. De skal koges i ca. 5 min, og derefter skal de skyldes i koldt vand for ellers klistre de sammen. Tø de forkogte edamammebønner op ved at hælde kogende vand over dem i i ca. 5 min.
Skyl kålen, og pluk bladene af og riv med i rustikke mindre stykker.
Skær portobellosvampe, gulerødder, rødløg og broccoli i mindre stykker.
Pres hvidløgen og skær ingefær i mindre stykker.

Dernæst smelt koksolien og steg karrypastaen, hvidløg, og ingefæren i et par minutter. Tilsæt derefter kokosmælken og tahini, og rør det godt sammen. Smag til med fiskesauce og frisk citron eller lime.

Tilsæt kålen og edamammebønnerne til wokken, og lad det stege indtil kålen falder sammen og bliver blød.
Tilsæt nu de kogte nudler, og vend dem rundt så tahin-kokosmælk sausen fordeler sig.

Tilføj falafler (rodbedefalafler smager rigtig godt til) og drys tilsidst med sessamfrø, saltede peanut eller cashewnødder.
Servere evt. wokken med friske krydderurter.

Velbekomme :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar