Havregrød med chiafrø







Morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, og jeg elsker at have god til om morgen for som sagt er jeg rigtig langsom! Hvis jeg har god tid om morgen kan jeg også godt lide at dekorer min morgenmad så den ser ekstra skarp og indbydende ud! 

Havregrød med chiafrø er lækker, sund, mættende og super nærende.  Jeg har længe haft en forkærlighed for de små skønne Chiafrø og ikke mindst på grund af deres gode egenskaber. 

1. Kostfibre – fire gange så mange som i hørfrø.
2. Kalk – seks gangemere end i sødmælk.
3. Antioxidanter – 15 gange flere end i broccoli.
4. Omega-3-fedtsyrer – to skefulde indeholder mere end en laksefilet.
5. Masser af proteiner – lige så meget som solsikkefrø.

-        Så er man sikret den bedst mulig start på dagen!

Den slags morgenmad som jeg oftest spiser er grød med forskellige toppings! Grød har en lækker konsistens og så kan man lave lige den slags grød man ønsker. 

Chiagrød er en af de sundeste former for morgenmad. Chiagrød er super let at lave også på en travl hverdagsmorgen. Man kan vælge at lave noget af grøden aftenen før ved at lægge chiafrøene i blød vand eller mælk i en lille skål med folie over og derefter sætte det i køleskabet. 

Chiafrøene skal være godt dækket, for frøene suger suger op til 12 gange sin egen vægt i væske.

Opskrift - TO DO: 
Til 1 person skal du bruge:

1 - 2 dl Havregryn - Jeg bruger både grov salvet og finsalvet havregryn
1 - 2 dl Mælk - Alt efter hvor meget mælk du ønsker at putte i  
2 - 3 dl Vand - Alt efter hvor tyk du ønsker grøden skal være
2 spsk. Chiafrø – som du enten kommer direkte i gryden sammen med grynene eller hvis de har lagt i blød fra aftenen før.

- Nogle gange putter jeg også 1 Æggehvide i for at tilføje ekstra proteiner
Rør godt rundt i grøden så den ikke brander på - (snakker af erfaring!!!!) 


Til sidst kommer jeg toppings på min grød f.eks. frugt i små tern, æblegrød uden sukker (OMG elsker!), hakkede nødder, kanel, dadler, mørk chokolade, kakao nibs, hørfrø, græskarkerner, hampfrø, sukkerfri mysli, kakao pulver, friske bær, eller en klat naturel yoghurt (bruger altid skyr)

Jeg spiser det ofte sammen med en kop grøn tee, smoties eller en kop kogende vand med citron.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar