Motivation

Motivation
I får her et indlæg om motivation (Jubii lidt psykologi)
Vi har alle brug for motivation for at få ting til at give mening. Motivation er drivkræft, som hjælper os gennem livet, og som har indflydelse/påvirker os menneskers ønsker, drømme, behov, personlige mål eller lyst. Motivationen er dermed en afgørende faktor for hvor meget lyst og vilje man har til at udfordrer, tackle og kæmpe for at opnå ting i tilværelsen – Men for at man kan være motiveret og holde fokus på det man kæmper for skal man have nogle basic behov opfyldt først og fremmest

Det vil jeg prøve at illustrer for jer med Maslows behovspyramide.
Pyramiden består af fem niveauer, som er menneskets fem behov.
Behovene opfyldes altid nede fra.


1.     Fysiologiske behov – (føde, væske, hvile, adgang til toilet, tag over hovedet)
2.     Sikkerhed og tryghed (fysisk og psykisk sikkerhed/stabilitet – tag over hovedet, tryghed og sikkerhed blandt familie, arbejde og samfundet)
3.     Social kontakt (Kærlighed/tilknytning- behov for at være sammen med andre, have et netværk, tilhører en gruppe, venskab)
4.     Påskønnelse (behov for at præsterer og anderkendelse, så andre kan se man er noget eller kan noget)
5.     Selv realisering (selvudvikling - stræbe efter mål, drømme og ønsker man har i livet, man gør det for sin egen skyld)

De nederste tre lag 1, 2 og 3 kaldes mangelbehovene, og hvis disse behov ikke er opfyldt fyldes man med angst, uro, tanker og frustration – og man vil søge at opfylde dem.
Hvis de er opfyldt, føler man "ingenting", hvis der er manglende opfyldelse søger man mere af den.

De tre nederste behov er livsnødvendig for ens fysisk såvel som psykiske velbefindende, og har man ikke styr på dem kan man ikke rykke videre til de to sidste behov, som er vækstbehovene. Vækstbehovene mættes aldrig, og man kan blive ved med at motivere, stræbe og sætte nye mål. Anerkendelse, påskønnelse og selvrealisering vil man altid have mere af, derfor vil vi mennesker altid kunne finde motivation, hvis vi hele tiden har mangelbehovene dækket.
Vækstbehovene indebærer også ofte erfaringer og højdepunktoplevelser, som bliver ved med at motivere mennesket.

-       Jeg har længe lagt og arbejdet i de tre nederste behov i forhold både i forhold til fysiologiske behov (mad og vægt!!), sikkerhed og tryghed (både fysisk og psykisk ustabil!!) og social kontakt (rumme at være sammen med nogle og andre i længere tid af gangen og være til stede!!) - Dvs. at før jeg overhovedet kan begynde at indfri min mål, drømme og ønsker jeg først koncentrerer og forsat arbejde hårdt på at få det bedre.

Når jeg med tiden får styr på mangelbehovene har jeg nogle drømme, ønsker og personlige mål jeg rigtig gerne vil fører ud i livet eller som jeg håber i takt med tiden går i opfyldelse.

Jeg har løbende skrevet mine drømme, ønsker og personlige mål ned for fremtiden. Jeg kigger nogle gange på dem, når jeg helt nede i kulkælderen, som en motivationsfaktor til forsat at kæmpe mig videre.

Jeg håber også at andre vil finde det motiverende ikke blot at læse mine drømme, men at i også kommer til at reflektere over jeres drømme, ønsker og mål for fremtiden!

Personlige mål:
1.     Lære at håndtere spiseforstyrrelsen
2.     Få et bedre selvværd
3.     Tro mere på mig selv
4.     Elske og hvile i mig selv
5.     Lade være med at sammenligne mig med andre
6.     Blive mere selvstændig
7.     Få min menstruation igen
8.     Komme op på min målvægt og lærer at acceptere mig selv der
9.     Blive helt fri for tanker, kontrol og bekymringer (hvis det nogensinde bliver muligt! - eller så finde strategier til at håndtere det i fremtiden)
10.  Tænk på at fremtiden byder på udfordringer i stedet for kampe


Drømme og ønsker: Alle drømmer og ønsker
1.     Lave min egen blog (har jeg opnået)
2.     Blive student (har jeg opnået)
3.     Leve det gode og sunde liv, hvor der er en balance!
4.     Komme til USA som Au pair et år
5.     Løbe halvmaraton og et marathon
6.     Begynde at svømme
7.     Blive pædagog eller frisør
8.     Begynde at dyrke en smule mindfulness og yoga
9.     Finde et studiejob/ fritidsjob som jeg er glad for
10.  Blive stærk til at komme ud at rejse og opleve verden med en grupperejse eller ven
11.  Få en familie
12.  Bygge mit eget hus med drømme manden


Jeg tager stille og roligt små skridt i den rigtige retning (to skridt frem og en tilbage) For bare et år siden, havde jeg slet ikke turde indrømme at jeg måske var kommet bare lidt længere, af frygt for andre så bare ville tro jeg var rask og havde det godt, for det har jeg langt fra!! Men det må være endnu en ting jeg prøver at lære: at jeg ikke skal bekymre mig om hvad andre tænker, og jeg er bestemt ikke ”rask” for dig jeg siger eller skriver nogle positive ting – Men jeg prøver nogle gange at huske mig selv på for langt jeg er kommet i stedet for altid at dunkle mig selv i hovedet. Jeg synes stadig det er vildt svært at skulle rose, anerkende og hvile i sig selv. Føler mig nærmest som en forræder, når/hvis jeg gør det!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar