Grød fra Aurion


Jeg kan godt lide at lave grød og lave forskellige varianter af grød!  - og lige for tiden er jeg begyndt at skifte min sædvanlig havregrød ud med en anden form for grød, nemlig "Den flade maves grød" (fedt hvis den gider leve op til sit navn- haha) fra Aurion. For mit vedkommende er morgenmad dagens vigtigste måltid. Jeg går i hvert fald meget op i hvad dagens første måltid indebærer, for det har indflydelse på hvordan resten af dagen kommer til at forløbe.
Mange kan sikkert blive enige med mig i at havregrød om morgenen mætter godt, men "Den flade maves grød" mætter endnu mere, og den smager skønt! (Man skal lige vende sig til smagen i starten, men den bliver kun bedre og bedre) Grøden består af hirse, boghvede, quina flager, hørfrø, mandel splitter, tørrede æblebananer, kanel, og æbletern og er derudover både økologisk og glutenfri.
En rigtig "superfoods" grød!

Den kan fås flere steder på nettet og i flere varianter eks. "Den glade maves grød", "Altid mæt grød", "Krudtugle grød" osv - De skal helt sikkert også prøves på et tidspunkt!. Disse grød varianter koster godt nok mere end almindelig gryn, men det er helt sikkert hvert hvis man ligesom godt kan lide at prøve forskellige varianter af grød, har gluten allergi eller bare synes den lyder så interessant at den bare må smages! -  Jeg har købt den i Bazar Vest på et besøg til Århus hos en af mine søde veninder. Hun havde kort fortalt lidt om Bazaren og hvad det havde at byde på!
Lige fra da jeg gik ind synes jeg det var interessant og spændende at være derinde. Elsker stedet, fordi man føler nærmest man går ind et andet land eks. Tyrkiet og så er der fyldt med alle mulige spændende krydderier, korn, kerner frugter, grønsager og udlanske specialiteter.

 Grøden kan tilberedes på flere måder eks.

TO DO: 
- 1 - 2 dl Den flade maves grød
- 1 eller 2 dl Mandelmælk (eller andre mælkeformer - Hasselnødsmælk går også godt til fordi den smager lidt af nougat som går godt sammen med kanel og mandel splitter)
- 1 tsk. ekstra Kanel
- 1 tsk. Chiafrø
- Cirka 3 dl vand (alt efter hvor tyk eller tynd du vil have den)
- Hvis du elsker tørrede frugter så tilsæt evt. dadler, rosiner, tranebær, eller figner til sidst i grøden


Hæld kornblandingen, vand og mælk i gryden ved svag varme, kog grøden ved svag varme med låget på klem i 5 minutter og rør af og til. Lad grøden stå i 10 - 15 minutter ved svag varme.
Servere grøden med frugtsaft, smoothies eller syrnede mælkeprodukter.
Eller servere også grøden med lækker toppings eks. bær, frugt, agavesirup, tørrede frugt, nødder osv.


Grøden kan også serveres som dessert evt. til brunch eller aften hvis du blander den afkølede grød sammen med lidt skyr eller piskefløde og æblemos og toppes med hakkede mandler.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar